Hvordan kan utdanning bidra til å forsvare demokratiet?

Bli med på Erfaringskonferansen på Utøya 17. september 2024!   

I samarbeid med UiO: Demokrati, Utøya og 22. juli-senteret inviterer Wergelandsenteret til den første erfaringskonferansen på Utøya.

Erfaringskonferansen er en møteplass for faglig påfyll, dialog og utveksling av erfaringer og refleksjoner knyttet til demokratilæring.

Målgruppa for konferansen er ansatte i skoleverket, ungdomsarbeidere i formell og ikke-formell opplæring, forskere som forsker på demokratilæring eller i lærerutdanningsinstitusjoner og aktører på feltet som jobber med demokratilæring.  

Deltakelse er gratis.

Wergelandsenteret tilbyr også å dekke hotell og reiseutgifter for alle deltakere ansatt i skoleverket. Kontakt seniorrådgiver Kristin Flacké: k.flacke@theewc.org

Last ned fullt program her:

Hovedtema 

  • Klima og demokrati: Hva skjedde med miljøengasjementet til ungdommen? Og er demokratiet en del av løsningen for å bekjempe klimakrisen? Hva er skolens ansvar, og hvordan kan skolen hjelpe elever med å få tillit til seg selv som aktive, bærekraftige medborgere?
  • Kunstig intelligens: Muligheter og trusler mot demokratiet. Hva kan skolen gjøre for å ruste elevene for å møte disse?

Etter terrorangrepene 22. juli 2011 lovte vi hverandre å stå opp mot krefter som undergraver demokratiet. I dag ser vi at demokratiet trues fra mange kanter, og på nye måter.

Kunstig intelligens gir oss nye muligheter, men kunstig manipulasjon truer demokratiet. Hva kan skolen gjøre? Og hva er skolens ansvar?

Klimaengasjementet blant ungdom preget for få år siden nyhetsbildet. Demokratiundersøkelser viser at ungdom i dag har sterk tiltro til politiske ledere, men liten tro på egne muligheter for å påvirke. Hvordan påvirker det ungdoms tro på demokratiet som en løsning på klimakrisen? Og hva kan skolen gjøre for å bidra til et mer bærekraftig samfunn?

Ungdom engasjert i ungdomsråd og fritidsklubber uttrykker at de mangler verktøy og støtte til å delta aktivt i medvirkning, til tross for sitt engasjement.  

Det er mange på vårt felt som har jobbet med demokrati og demokratilæring i mange år. Vi inviterer til erfaringsdeling og styrking av eksisterende og nye partnerskap. Organisasjoner og institusjoner får mulighet til å vise frem sine perspektiver og metoder innenfor demokratilæring gjennom programmet og de vil kunne vise frem sine tilbud via stands. Det vil også være mulig å få innsikt i ulike støtteordninger for arbeid med demokratilæring.  

Målgrupper 

  • Aktører som jobber med demokrati og menneskerettighetslæring (museer, læringssentre, biblioteker m.fl.). 
  • Forskere (demokratiforskere, lærerutdannere m.fl.). 
  • Voksne som jobber direkte med ungdom (lærere, ungdomsrådskoordinatorer, fritidsklubbledere m.fl.). 
  • Ungdom engasjert i ungdomsråd, fritidsklubber, elevråd.

Bekreftende innledere (listen oppdateres fortløpende)

  • Sophia Adampour: Kunstig intelligens – demokratiske muligheter og trusler

Sophia Adampour er NFT-rådgiver, -entreprenør og -gründer. Med bred forståelse for fallgruvene og de utallige mulighetene innen KI, vil Sophia gi en innføring i en teknologi som vil revolusjonere den digitale infrastrukturen fremover.

  • Sølve Kuraas Karlsen: KI i feeden, hva gjør du i klasserommet?

Sølve K. Karlsen er lektor og leder i Tenk (skoleavdelingen til Faktisk.no). Sølve vil rette søkelyset mot kunstig intelligens og desinformasjon som de unge møter i dag. Hva er det viktig at elevene øver på? Og hvordan kan man jobbe med dette i klasserommet på en spennende måte?

  • Arne Johan VetlesenHvordan kan demokratiet bidra til å løse klimakrisen?

Arne Johan Vetlesen er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo. Vetlesen arbeider innen etikk og sosialfilosofi, og har moral, nærhetsetikk, ondskap og miljøproblematikk som særlige forskningsfelt.

  • Gina Gylver: Har ungdom mistet troen på at demokratiet kan løse klimakrisen?

Gina Gylver er i dag rådgiver i WWF Verdens naturfond. Gina var leder for Natur og Ungdom under og har vært en profilert klimaaktivist i en årrekke.

  • Evy Jøsok: Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet?

Evy Jøsok er førstelektor og underviser i dag på lærerutdanningen ved OsloMet. Jøsok har de siste årene forsket om ungdoms politiske mestringstro gjennom prosjektet «Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)».

Vi håper å se dere der! Vel møtt!