Store forventninger 

I denne aktiviteten skal elevene idémyldre for å forstå de ulike forventningene og kravene til jenter og gutter i dagens samfunn. Den gir elevene mulighet til å utforske begreper om likestilling. 

  • Alder: 13-18 år 
  • Antall deltakere: 15-30 
  • Tidsbruk: 90 minutter 

Du trenger:

  • Seks store ark / flippoverpapir 
  • Vegger eller store bord til å henge/legge arkene 
  • Tape 
  • En tusj/penn til hver deltaker 

Mål: 

  • Lære å gjenkjenne samfunnets ulike forventninger til jenter og gutter. 
  • Undersøke og diskutere kjønnsforventninger og normer som enkeltpersoner ofte møter. 
  • Diskutere hvordan kjønnsnormer påvirker menneskers rettigheter 

Forberedelser: 

Skriv ordene under som overskrift på seks ulike flipoverark, ett ord per ark.  

  • Skole 
  • Familie 
  • Venner 
  • Samfunn 
  • Kjæreste 
  • Sosiale media 

Del hvert ark i to kolonner: 

  • Den ene kolonnen skal ha tittelen ‘gutter / unge menn’ 
  • Den andre kolonnen skal ha tittelen ‘jenter / unge kvinner’ 

Gjennomføring: 

  1. Fest flippoverarkene på veggen før aktiviteten starter. Be elevene bruke noen minutter i stillhet til å tenke over hva de tror forventes eller kreves av jenter og gutter i de forskjellige situasjonene/arenaene som er nevnt på plakatene. Deretter skal de skrive ned tankene sine på flippoverarkene i kolonnen som passer. 
  1. Del elevene inn i seks undergrupper og plasser hver gruppe ved hvert sitt ark. Be elevene diskutere situasjonen sin med de andre i gruppen. De kan bruke følgende spørsmål som støtte i diskusjonen: 

Oppsummering og felles refleksjon: 

Start med å spørre elevene hvordan de opplevde aktiviteten og om det var noe de syntes var vanskelig. Deretter kan du bruke noen av disse spørsmålene for å lede diskusjonen: 

  • Hvordan synes du aktiviteten var? Hvordan følte du deg under aktiviteten? 
  • Var det lett å identifisere kjønnsforventninger i første del av aktiviteten? 
  • Hvor kommer folks kjønnsforventninger fra? Hvem etablerer dem? 
  • Er det lett for gutter og jenter/unge menn og unge kvinner å oppfylle disse forventningene? Hva er vanskelig med å oppfylle disse? 
  • Hvem bidrar til å fremme disse forventningene? 
  • Hvordan fremmer vi selv disse forventningene, bevisst eller ubevisst? 
  • Har du noen gang følt deg presset av kjønnsforventninger? Hvordan føltes det? Hvordan reagerte du? 
  • Har du noen gang presset andre til å følge kjønnsforventninger? Hvordan tror du det fikk de andre til å føle seg? 
  • Har du noen gang utfordret kjønnsforventninger eller normer? Hvordan ble utfordringen tatt imot? Fikk det noen konsekvenser? 
  • Kan kjønnsforventninger eller krav bryte menneskerettigheter? Eventuelt hvilke rettigheter og på hvilken måte blir de brutt? 
  • Hvordan kan vi eller vår skole arbeide for å sette fokus på skadelige kjønnsstereotyper og forventninger? Hva kan gjøres for å fremme likestilling blant unge? 

Kilde: Denne aktiviteten tar utgangspunkt i en aktivitet utviklet av Intercultural Center, Foundation of Women’s Forum, Sverige.