I denne aktiviteten skal elevene idémyldre for å forstå de ulike forventningene og kravene til jenter og gutter i dagens samfunn. Den gir elevene mulighet til å utforske begreper om likestilling.
- Alder: 13-18 år
- Antall deltakere: 15-30
- Tidsbruk: 90 minutter
Du trenger:
- Seks store ark / flippoverpapir
- Vegger eller store bord til å henge/legge arkene
- Tape
- En tusj/penn til hver deltaker
Mål:
- Lære å gjenkjenne samfunnets ulike forventninger til jenter og gutter.
- Undersøke og diskutere kjønnsforventninger og normer som enkeltpersoner ofte møter.
- Diskutere hvordan kjønnsnormer påvirker menneskers rettigheter
- Samf.fag: reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
- Naturfag: drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
- KRLE: gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2: reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Forberedelser:
Skriv ordene under som overskrift på seks ulike flipoverark, ett ord per ark.
- Skole
- Familie
- Venner
- Samfunn
- Kjæreste
- Sosiale media
Del hvert ark i to kolonner:
- Den ene kolonnen skal ha tittelen ‘gutter / unge menn’
- Den andre kolonnen skal ha tittelen ‘jenter / unge kvinner’
- Vær sikker på at du setter av nok tid til samtale og felles refleksjon i etterkant av øvelsen. Uten en avsluttende del som innebærer å tenke kritisk rundt normer, kan øvelsen bidra til å underbygge forventninger og kjønnsstereotypier heller enn å motvirke dem.
- Vær oppmerksom på at denne øvelsen med vilje er basert på binære kjønnsnormer, men sannsynligvis vil den utløse diskusjon og spørsmål knyttet til ulike kjønnsidentiteter. Hvis du mener det er viktig å utfordre binære kjønnsnormer i aktiviteten, kan du legge til et ekstra felt på flippoveren for «andre kjønn» i tillegg til «jenter/unge kvinner» og «gutter/unge menn». Da bør noen av spørsmålene i oppsummeringen tilpasses.
- Selv om dette er en klassisk idémyldrings- og diskusjonsaktivitet, kan temaet kjønnsforventninger være kontroversielt. Det finnes mange ulike oppfatninger om forventninger til kjønn. Derfor kan denne aktiviteten føre til uenighet: noen elever kan se kjønnsforventninger som helt rimelige, mens andre kan se dem som undertrykkende og utfordrende. Hvordan forventninger oppfattes kan være knyttet til kulturelle og samfunnsmessige verdier. Dette kan være interessant å ta opp i diskusjonen.
Gjennomføring:
- Fest flippoverarkene på veggen før aktiviteten starter. Be elevene bruke noen minutter i stillhet til å tenke over hva de tror forventes eller kreves av jenter og gutter i de forskjellige situasjonene/arenaene som er nevnt på plakatene. Deretter skal de skrive ned tankene sine på flippoverarkene i kolonnen som passer.
- Del elevene inn i seks undergrupper og plasser hver gruppe ved hvert sitt ark. Be elevene diskutere situasjonen sin med de andre i gruppen. De kan bruke følgende spørsmål som støtte i diskusjonen:
Oppsummering og felles refleksjon:
Start med å spørre elevene hvordan de opplevde aktiviteten og om det var noe de syntes var vanskelig. Deretter kan du bruke noen av disse spørsmålene for å lede diskusjonen:
- Hvordan synes du aktiviteten var? Hvordan følte du deg under aktiviteten?
- Var det lett å identifisere kjønnsforventninger i første del av aktiviteten?
- Hvor kommer folks kjønnsforventninger fra? Hvem etablerer dem?
- Er det lett for gutter og jenter/unge menn og unge kvinner å oppfylle disse forventningene? Hva er vanskelig med å oppfylle disse?
- Hvem bidrar til å fremme disse forventningene?
- Hvordan fremmer vi selv disse forventningene, bevisst eller ubevisst?
- Har du noen gang følt deg presset av kjønnsforventninger? Hvordan føltes det? Hvordan reagerte du?
- Har du noen gang presset andre til å følge kjønnsforventninger? Hvordan tror du det fikk de andre til å føle seg?
- Har du noen gang utfordret kjønnsforventninger eller normer? Hvordan ble utfordringen tatt imot? Fikk det noen konsekvenser?
- Kan kjønnsforventninger eller krav bryte menneskerettigheter? Eventuelt hvilke rettigheter og på hvilken måte blir de brutt?
- Hvordan kan vi eller vår skole arbeide for å sette fokus på skadelige kjønnsstereotyper og forventninger? Hva kan gjøres for å fremme likestilling blant unge?
Kilde: Denne aktiviteten tar utgangspunkt i en aktivitet utviklet av Intercultural Center, Foundation of Women’s Forum, Sverige.