Kurs om 22. juli trekker rekordmange lærere
Den store suksessen har ført til at Wergelandsenteret og samarbeidspartnere har måttet utvide sitt tilbud.

Det europeiske Wergelandsenteret, 22. juli-senteret og Utøya har siden 2021 holdt årlige kurs for lærere hvordan å undervise om 22. juli og dens følger. I 2024 var søkerne flere enn noensinne.
– Mange lærere forteller oss at de synes det kan være krevende å gripe an dette temaet, forteller rådgiver Ida Berge, – Det er et tema som fremdeles er et vondt minne for mange av oss, og som vi så sterkt ønsker at elevene skal forstå rekkevidden av, men hvordan gjør vi det på en god måte i klasserommet?
Ida er Wergelandsenteres ansvarlige for kursgjennomføringen og forteller at det er stor interesse for kursene blant landets lærere. I 2024 var det 88 søkere til lærerkursets 35 plasser.
– Vi opplever økende pågang fra både lærere og lærerstudenter, og flere søkere for hvert år, sier hun, – Det viser at det er et stort ønske og behov om å lære mer om hvordan vi kan undervise om demokrati og medborgerskap med utgangspunkt i 22. juli.

Skolens læreplaner fastslår at elever skal lære om 22. juli i sammenheng med å bidra til og videreutvikle demokratiet, samt forebygge ekstreme holdninger, handlinger og terrorisme.
Under lærerkursene får lærere over hele Norge konkrete tips i hvordan lærerne kan la terrorangrepet gå inn en større samtale om dialog, menneskerettigheter, radikalisering og utenforskap. Lignende kurs for lærerstudenter ble startet opp allerede i 2018.
Kursene går over to dager og arrangørene dekker transport, kost og losji. Første dag starter med en omvisning på 22. juli-senteret, før kursdeltakerne blir kjørt med buss og ferje til Utøya. Der venter en omvisning, før alle deltakere samler seg for å tips og triks til undervisningsopplegg de kan ta med seg til klasserommet.
– Vi arrangerer disse kursene fordi vi ønsker å bidra til at skolen utdanner elever med en styrket demokratisk kompetanse og engasjement. Det er alltid viktig, men også spesielt viktig i en tid der vi erfarer at demokratiske verdier er truet i både Europa og i resten av verden, sier Ida.
TIPS TIL UNDERVISNINGSOPPLEGG: Kursene er rike på ressurser som lærerne kan bruke i undervisningen. Mange av øvelsene er basert på Europarådets «Reference Framework of Competences for Democratic Culture» og tilpasset av EWC.

Lokale kurs som alternativ
Forkortede, omreisende kurs for å nå de lærere som ikke har mulighet til å reise til Oslo og Utøya i to dager ble startet opp av 22. Juli-senteret. I september 2024 ble EWC invitert med som samarbeidspartner. I 2024 ble det avholdt kurs i Stavanger og Tromsø, med flere kurs planlagt for 2025 i byer med lokale lærerutdanninger.
Ida setter stor pris på samarbeidet med 22. juli-senteret:
– Der 22. juli-senteret har spisskompetanse på hvordan undervise konkret om 22. juli, hvilke prinsipper som bør ligge til grunn, og har en rekke gode ressurser som kan brukes i klasserommet, er EWC sitt perspektiv å løfte denne tematikken et og se på hvordan 22. juli kan brukes som inngangsport til det mer overordnede temaet «Demokrati og medborgerskap».

«Muligheten til faglig påfyll er etterlengtet»
Elisabeth Halle Steinum, lærer ved Kristianlyst ungdomsskole i Stavanger, hørte at et forkortet lærerkurs skulle holdes på Sølvberget bibliotek og kulturhus i Stavanger fra sin rektor på Kristianlyst ungdomsskole.
Elisabeth beskriver kurset som profesjonelt og innholdsrikt, men da hun fikk høre om todagerskurset i Oslo og på Utøya, slo hun til:
– Jeg opplevde at jeg trengte mer kunnskap for å kunne gi elevene god undervisning om emnet. Både om 22. juli spesielt, men også om radikalisering, ekstremisme og terror. Og det lokale lærerkurset inspirerte veldig til å få lære enda mer, forteller Elisabeth.
Før hun kom til Utøya var Elisabeth spent på hvordan hun selv kom til å reagere. I likhet med andre deltakere trekker hun fram verdien ved å ha fysisk vært til stede på åstedet for ugjerningen, og å høre historiene til overlevende og pårørende fra angrepet.

– Det sterkeste var helt klart å gå inn i Hegnhuset på Utøya på kvelden alene og lese gjennom meldingene som står på veggen, minnes Elisabeth, – Det gjorde også uutslettelig inntrykk å høre historiene fra pårørende og overlevende. Undervisningen på 22. juli senteret på dag 1 og på Utøya på dag 2 var også veldig nyttig og lærerikt.

Det er en forventning at kursdeltakerne deler kunnskap og materiell med kollegaer i etterkant av kurset. Da Elisabeth kom tilbake til Kristianlyst ungdomsskole, fortalte hun om sine erfaringer til skolens ansatte og gjennomgikk materialet hun var blitt utdelt.
Mange tidligere kursdeltakerne har rapportert at de føler seg langt mer selvsikre i å håndtere vanskelige temaer etter å ha deltatt på kursene. Elisabeth forteller at hun merket en betydelig forskjell i hvordan hun kunne lede samtaler om ekstremisme og radikalisering etter oppholdet på Utøya. Tilbake i klasserommet møtte elevene undervisningsopplegget med stort engasjement.
– Jeg følte meg utrolig heldig som fikk delta på disse kursene, sier hun, – Undervisningen i klasserommet blir en helt annen etterpå. Lærere er ikke bortskjemt på kurs, så muligheten til faglig påfyll er etterlengtet. Og når innholdet holder denne høye standarden – profesjonelt fra begynnelse til slutt – blir man veldig imponert.

Er du lærer eller lærerstudent og ønsker å få verktøyene som trengs for å undervise om demokrati, menneskerettigheter og terrorangrepet 22. juli? Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få informasjon om kommende kurs, eller følg oss på Facebook for siste nytt!