Under finner du noen spørsmål som lærere kan stille seg i forbindelse med planlegging av undervisning om terrorangrep og hatkriminalitet.  
Fyll inn det aktuelle terrorangrepet eller alvorlige hendelsen der det står angrepet/hendelsen.
- Er elever, kollegaer eller andre i lokalsamfunnet direkte berørt? Se: Huskelapper for lærere
 - Hva ønsker du å oppnå med å undervise om angrepet/hendelsen?
 - Er det noe du er bekymret for?
 - Hvordan forholder jeg meg til mine egne minner og opplevelser fra angrepet/hendelsen?
 
- Hva har elevene hørt om angrepet/hendelsen?
 - Hvordan forholder jeg meg til at elevene er svært interessert i gjerningspersonen(e) og det mest brutale?
 - Hvordan kan jeg formidle kort til elevene hva det var som skjedde under angrepet/hendelsen?
 - Hvilke utfordringer og muligheter ligger i å begynne med realhistorien? Kan det ligge en risiko for fokus på brutale detaljer i det å begynne her? Hvilke muligheter og utfordringer ser du ved å begynne fra en annen kant?
 
- Hva var konsekvensene for enkeltmennesker da angrepet/hendelsen skjedde? Eventuelt også, hva er konsekvensene i dag, mange år senere?
 - Hva kjennetegnet den første offentlige responsen og samtalen om angrepet/hendelsen?
 - Hvordan har rettsvesenet behandlet gjerningsmannen og ofrene etter angrepet/hendelsen?
 - Hva var motivet/motivene for angrepet/hendelsen? Hvordan er motivet knyttet til ekstremistisk ideologi og konspirasjonsteorier?
 - Hva var årsaken(e) til at angrepet/hendelsen kunne skje? Finnes det flere årsaksforklaringer og hva vektlegger de?
 - Hva kjennetegner den offentlige samtalen om og de kulturelle uttrykkene om angrepet/hendelsen i årene etter? Hvordan har dette endret seg over tid, mange år senere?
 - Hvilket materiale kan være aktuelt å utforske? Og hva kan det gi elevene innsikt i?
 








